DON DIARIES

Inilah Kisah Hidupku!!!

Advertorial

Salam Satu Malaysia,

Hari nie ntah naper ek gua rasa mcm tensen jer... tak tau pk pasal aper.. Maybe sebab gua rasa byk benda yg gua kene "rushing" n "catch up" blik... Ye la.. sejak sakit kaki ni, mcm2 benda yang gua tertinggal, tak dapat balik kampung la, quiz tak ambik.. subjek byk tertinggal.. Adui, pening2.. Cmaner agaknyer pointer gua tok sem nie, bertawakal sajalah...

Maybe member2 gua tak perasan semua nie.. Yang gua ni tgh dalam keadaan jiwa tertekan.. Maner taknye, ke hulu ke hilir dengan kaki yang terhincut-hincut, rasa malu pulak nak berjalan atau keluar dari bilik ni tp memandangkan yg gua ader tanggungjawab yg perlu dilaksanakan, gua buang semua perasaan tue walaupun ramai mata memandang gua bila berjalan. Paling penting, gua bukan sengaja buat-buat ok!!!

Gua rasa semester ni memang paling mencabar, kene duduk dan menyesuaikan diri kat tempat baru, dah tu baru beberapa hari duduk sini kaki pulak injured, tak datang kelas seminggu, assignment awal-awal dah bertimbun, ada quiz dan assignment yg gua tak ambik, sure "efek" pada class marks nie.. ahh... byknyer bender yg nak merungut..

Tp gua rasa ada hikmah disebalik kejadian nie... Apa dier? biarlah gua saja yg mengetahui... Sekarang ni pun masih dalam bulan ogos lg, terlalu awal rasanyer nak stress tahap kritikal, takut nanti biler dah sampai final exam, dah stress tahap gaban pulak.. Tapi gua nak ikut budaya masyarakat Jepun, siapa yang berusaha lebih, yang memajukan diri sendiri, dierlah yg lebih berjaya...
Oklah, dah puas membebel pasal diri sendiri, gua nak bglah komen gua secara peribadi mengenai budaya masyarakat Jepun dan budaya masyarakat Malaysia. Ingat ya.. tak semua yang diceritakan di blog nie 100% fakta (berdasarkan apa yang gua bgtau hari tu). Hanya berdasarkan sedikit pengetahuan dan pengalaman daripada apa yg gua belajar dan baca. Agak2 korang, budaya kita di Malaysia dengan budaya orang Jepun ada persamaan tak? Maksud gua berdasarkan kehidupan seharian kita dengan masyarakat Jepun dari pelbagai sudut dan aspek.. Kenapa bangsa Jepun menjadi bangsa yang maju dan disegani di seluruh dunia? Macam2 persoalan timbulkan? Seperti biasa, gua ni mmg suka dalam mencari perbezaan nie..

Terkejut gua apabila gua mendapat maklumat (tak tahulah maklumat ni betul ke tidak) di Jepun tiada peperiksaan dalam pembelajaran mereka di sekolah seperti kita di Malaysia ni yg kaya dengan pelbagai jenis peperiksaan seperti UPSR, PMR, SPM, dan STPM. Betul ker? Jadi macam maner tahap pencapaian akademik pelajar diorang dikira atau diukur? Macamaner diorang dapat belajar di universiti? Untuk perkara ni, gua pun tak dapat pastikan. Mungkin boleh rujuk kepada mereka yang lebih arif.

Apa yg pasti, masyarakat mereka lebih menghargai budaya hidup yang telah mereka warisi sejak nenek moyang mereka lagi. Tapi, masyarakat kita? Tak tahulah apa yang silap dengan budaya kita ni sampaikan orang kita sendiri tidak mahu menghargai budaya dan cara hidup kita sendiri. Bab budaya atau menyentuh soal patriotik ni, bangsa kita memang lemah.

Bangsa kita tidak sekuat bangsa Jepun atau bangsa-bangsa lain di dunia ni yang berbangga dengan budaya hidup mereka. Mereka kalau boleh nak bawak budaya mereka walau ke mana sahaja mereka berada di seluruh dunia nie. Bangsa kita? Maaf cakaplah.. Baru setahun duduk Perancis, tgk sambal belacan pun tak selera, nak masuk rumah orang pun takut bukak kasut, percakapan pun apa lagi, paham-paham sajalah, padahal duduk Perancis kerja tukang cuci je. Jadinya, dah nampak perbezaan antara budaya kita dan juga budaya masyarakat Jepun.

Budayalah yang menjadikan sesebuah bangsa di dunia dikenali dan budaya setiap bangsa itu adalah unik. Perbezaan antara kehidupan masyarakat Jepun dan masyarakat Melayu juga dapat dilihat dalam bentuk pengkelasan. Apa yang nak diceritakan mengenai pengkelasan ini? Orang Jepun menganggap bangsa mereka adalah bangsa yang terhebat di dunia. Tidak kira sesiapapun mereka. Mereka tidak mengasingkan kehidupan mereka dengan pelbagai bentuk pengkelasan daripada mereka kecil lagi. Tiada istilah kelas A, B atau C. Mereka menganggap mereka semua berstatus A sahaja.

Di Malaysia, lain pula ceritanya.. Kita dikelaskan dalam pelbagai jenis pengkelasan sejak kita masih kecil lagi.. Di sekolah rendah lagi, kita dikelaskan dengan kelas mengikut tahap pencapaian pelajar, pelajar yang pandai akan diletakkan di kelas yang pertama manakala yang tidak berapa pandai akan diletakkan di kelas yang paling bawah. Begitulah seterusnya pengkelasan ini di buat. Apa yang pasti, kelemahan ketara yang bisa dilihat adalah guru-guru juga akan mendiskriminasi pelajar-pelajar di mana mereka akan lebih menyukai pelajar yang berada di kelas pertama dan akan mengambil sikap tak endah pada kelas yang paling corot.. Ini adalah berdasarkan pengalaman gua!!.. Gua juga pelajar sekolah dahulu..

Mentaliti atau pemikiran serta perangai kita juga berbeza dengan masyarakat Jepun. Di Jepun, sejak kecil lagi mereka sudah di ajar untuk menjadi bangsa yang mempunyai minda kelas pertama.. Di sekolah mereka, tandas yang digunakan cukup lawa dan bersih kerana mereka telah di ajar untuk menggunakan dan menjaga kebersihannya. Di sini, kalau ke tandas di sekolah mana-mana pun rasanya pasti paham apa yg gua nak cakapkan nie.. kalau di cakap berulang kali pun belum tentu pelajar kita ikut apa yang di suruh.. Bagaimana untuk menjadi bangsa yang berminda kelas pertama?

Pendek kata yang penting kita haruslah sedar apa yang kita mahukan dalam kehidupan ini.. Sebab tu la gua tak boleh nak merungut dengan sesuatu perkara yang remeh kerana gua pasti orang Jepun juga tidak mahu sesuatu yang remeh itu membuatkan mereka tidak berjaya. Yang pasti, dalam kehidupan orang Jepun, siapa yang berusaha lebih, rajin, merekalah yang akan ke depan dan berjaya.. gua nak jadi mcm tuelah... Hahahaha...

P/S: Ape pon, takkan MELAYU hilang di dunia!!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Top Sponsor

How to Gain 5kg in 10 Weeks Banner Big Teddy Bear 2u - Hadiahkan Seseorang Sesuatu Yang Luar Biasa Disini Jana Pendapatan Sekarang!

Pengikut

Don Dale

Reka Lencana Anda

Mengenai Saya

Foto Saya
Shah Alam, Selangor, Malaysia
Anak jati negeri Johor yang kini bekerja dalam bidang perbankan di Petaling Jaya, Selangor.. "Think BIG" adalah kegemaran saya.

Blog Counter

Diriku Ini

1. Suka Ketawa (Gaya Ketawa yang Pelik)
2. Moody
3. Kalau Tak Cukup Tidur, Mata Akan Jadi Merah
4. Rabun Dah...
5. Gila Music
6. Friendly (Pada Orang Yg Tertentu)
7. Romantik (Ikut Ramalan)
8. Tak Suka Bising Sangat
9. Suka Menulis
10. Suka Masak dan Makan...

Senarai Iklan

Potato Spring, Spring Potato, Twist Potato, Tornado Potato, Spiral Potato, Kentang Spring - KentangSpring.com 57 Jenis Senarai Biasiswa Malaysia 2012 | Biasiswa JPA | Biasiswa Mara | Biasiswa Petronas Teknik Menjawab Soalan Temuduga

Jom Berbual