DON DIARIES

Inilah Kisah Hidupku!!!

Advertorial

Salam Satu Malaysia,


Gua kembali dengan post terbaru.. Tetiba hari nie gua nak cerita pasal kerja! Apa yang buat gua nak citer pasal kerja nie?? Pasal gua baru je dengar lagu dari Meet Uncle Hussain nie, tajuknya, "La La La Kerjalah!".. Dan gua terfikir sejenak, mendalam sungguh lirik lagu nie.. Gua tabik hormat penulis lirik lagu nie.. At least lagu nie membawa satu pengertian yang sangat mendalam mengapa hidup kita nie kene keje!! Korang hafal tak lirik lagu nie?? Tak tau?? Tak pe.. Gua bagi lu sumer tengok lirik lagu tue kat sini..

Meet Uncle Hussain - La La La Kerjalah

La La La Laaa…

La La La La La Laaa…
La La La La La Laaa…
La La La La La Laaa…
La La La La La Laaa…
La La La La La Laaa…
La Laaa… La Laaa…


Ooh! Pening kepala

Memikirkan tak ada kerja
Tanam Anggur
Sijil diploma
Ah! Gantung didinding saja


Ooh! Lega rasanya

Jawat kerja pegawai pemasaran
Di Pertama
Rupa, oh! Rupanya
Kerja am sajaaa!


La La La Laaa… La, hari-hari kerja!

La La La Laaa… Bosan dengan kerja, haha!
La La La Laaa… La, hidup harus kerja, kerja!
La La La Laaa… La, hari-hari kerja!
La La La Laaa… Bosan dengan kerja, haha!
La La La Laaa… La, hidup harus kerja, kerja!


Ooh! Terpinga-pinga

Tak puas lagi beradu, mengantuk
Subuh hingga senja
Ah! Hari-hari sama saja


Ah! Nak bancuh kopi

Tapi gulanya tiada, minum saja
Kerja bagai nak gila
Ah! Tak juga kayaaa!


La La La Laaa… La, hari-hari kerja!

La La La Laaa… Bosan dengan kerja, haha!
La La La Laaa… La, hidup harus kerja, kerja!
La La La Laaa… La, hari-hari kerja!
La La La Laaa… Bosan dengan kerja, haha!
La La La Laaa… La, hidup harus kerja, kerja!


Gelisah, kugelisah

Mengenangkan masa depan
Kuharus kerja
Oh! Mesti kerja
Tiada apa yang percuma
Realiti tika tiada kerja
Oh! Papa kedanaaa!


La La La Laaa… La, hari-hari kerja!

La La La Laaa… Bosan dengan kerja, haha!
La La La Laaa… La, hidup harus kerja, kerja!
La La La Laaa… Hari-hari kerja!
La La La Laaa… Bosan dengan kerja, haha!
La La La Laaa… La, hidup harus kerja, kerja!


La La La Laaa La La…

La La La Laaa La La…
La La La Laa La La…



(credit kat laman blog nie..)

Amacam?? Perasan tak lirik lagu nie.. Gua dah jatuh cinta dengan lagu nie.. Seyes!! Kalo korang still tak perasan lagi apa yang gua kata erti yang mendalam tue, takpe.. Jangan risau.. Kalo otak kiri lu masih tak berfungsi dengan baek rilek brader.. Gua bagitau sama lu! 

Ok, korang perasan tak tajuk lagu nie sendiri mempunyai maksud yang mendalam.. "La La La Kerjalah", mengapa diorang menggunakan "lah" dekat perkataan "kerja" tue?? Nape tak tajuk lagu nie "La La La Kerja" je.. Sedangkan kalo korang lihat kat lirik lagu diorang takder pon "lah" dekat perkataan "kerja" tu kan?? Sebenarnya tajuk lagu nie je dah memberi persepsi pada diri kita yang sebenarnya kerja tu penting.. Kalo korang nak merayu minta tolong pada orang selalunya korang akan cakap macamane? "Beb, tolong.." atau korang akan guna "Beb, tolonglah.."?? So, majoriti akan kata mereka akan guna ayat yang kedua yang ada perkataan "lah" kan? Same juga dengan definisi lagu nie yang merayu semua orang yang mendengar lagu nie supaya keje!!!


"Ooh! Pening kepala, Memikirkan tak ada kerja, Tanam Anggur, Sijil diploma
Ah! Gantung didinding saja, Ooh! Lega rasanya, Jawat kerja pegawai pemasaran Di Pertama, Rupa, oh! Rupanya, Kerja am sajaaa!"


Dalam kehidupan seharian nie, mmg kita tak pernah puas dengan apa yang ada.. Gua pon same je.. Dah ada keje yang bagus, still meraba-raba cari keje yang lebih bagus.. Itu adalah lumrah kehidupan seorang manusia.. Bila tak ada keje, sebok salahkan kerajaan la, pihak universiti la, tapi bila dah dapat keje, asik mengomel je!! Gua la tue.. Hahaahahha.. Kalo lu orang tengok lirik di atas, inilah kehidupan yang diharungi semua orang.. Bila takder keje, sebok garu2 kepala (mintak tolong kat kutu kot).. 


Bila ditawarkan keje, masing2 meletakkan satu level yang tinggi dalam pekerjaan yang hendak dilakukan.. Beselah, selalunya bila takde pengalaman, tak perlu mengharapkan sesuatu yang lebih.. Memang jawatan yang diberikan adalah setaraf dengan pendidikan kita, namun untuk memperolehi pengalaman, kita perlu mula daripada bawah.. So, selalunya mereka yang "fresh grad" selalunya akan ditawarkan keje as "Executive" tapi kejenya mungkin seperti kerani.. Benda macam nie is real dan berlaku.. Kerana sebelom lu orang menjadi boss, adalah lebih afdal kalo lu orang tau apa yang orang bawahan lu lakukan so that, lu orang takder la rasa pekerja lu orang lebih terer dari lu orang..


"La La La Laaa… La, hari-hari kerja!, La La La Laaa… Bosan dengan kerja, haha!, La La La Laaa… La, hidup harus kerja, kerja!, La La La Laaa… La, hari-hari kerja!, La La La Laaa… Bosan dengan kerja, haha!, La La La Laaa… La, hidup harus kerja, kerja!"


Perbuatan yang dilakukan selalu dan setiap hari selalunya akan mengundang kebosanan!! Apatah lagi perkara itu dilakukan setiap hari.. Namun, untuk berjuang dalam hidup, kebosanan harus ditolak tepi bagi mencari sesuap nasi untuk meneruskan hidup.. Hidup perlukan makan, minum, pakaian, kehendak diri dan untuk mendapatkan semua itu hanya satu yang kita perlu lakukan iaitu keje!! Bosan atau tidak dengan keje dilakukan, hidup harus keje untuk memenuhi kehendak kehidupan..


"Ooh! Terpinga-pinga, Tak puas lagi beradu, mengantuk, Subuh hingga senja
Ah! Hari-hari sama saja, Ah! Nak bancuh kopi, Tapi gulanya tiada, minum saja, Kerja bagai nak gila, Ah! Tak juga kayaaa!"

Lirik di atas memang kene dengan hidup gua.. Mungkin sama dengan hidup lu orang sume.. Masih tak puas tido namun kita kene bangun jugak untuk keje! Selalunya bangun sebelum subuh then balik pulak dah malam.. Inilah kenyataan.. Ape pulak kaitan bancuh kopi ngan gula takde dalam lagu nie?? Mungkin otak kiri lu orang still tak berfungsi untuk berfikir.. Takpe.. Gua huraikan untuk lu orang.. "Kopi" selalunya dikaitkan dengan rasa pahit, kan?? "Gula" pula dikaitkan dengan rasa manis.. Apabila Kopi dan Gula bergabung, sah2lah meletop!! (Mestilah rasanya sedap..) 


Begitulah persamaan yang cuba diterangkan oleh penulis lirik dalam lagu nie dengan kehidupan keje seseorang.. (pasal lagu pendek je, takleh la berjela-jela nak explen..) Apabila kita keje, walaupon stress dan boring macammane pon kita dek kerana takde perkara-perkara yang menggembirakan dalam keje yang kita lakukan, kene la teruskan jugak untuk meneruskan hidup.. Itulah dimaksudkan "bancuh kopi, gula tiada, minum saja!!" 


Kekayaan adalah satu yang subjektif, segalanya bergantung pada kita.. Silapnya, kita selalu melihat kekayaan itu pada kebendaan atau harta benda, sedangkan kekayaan itu sungguh luas maksudnya.. Usah pandang pada mereka yang lebih tinggi daripada kita, tetapi cuba pandang pada mereka yang lebih rendah dari kita dan disitulah terletaknya makna kekayaan sebenar dan itulah yang membuat kita lebih bersyukur dengan pemberian-Nya kepada kita..

"Gelisah, kugelisah, Mengenangkan masa depan, Kuharus kerja
Oh! Mesti kerja, Tiada apa yang percuma, Realiti tika tiada kerja
Oh! Papa kedanaaa!"


Penulis lirik membawa kembali kepentingan keje di dalam lirik di atas.. Inilah yang selalu membelenggu manusia yang tiada keje.. Bagaimana mereka mahu merealisasikan cita dan impian diorang dan lebih penting bagaimana masa depan diorang tanpa keje!! Hidup tiada yang percuma.. Segala-galanya perlukan duit.. Dan untuk dapatkan duit, mestilah kene keje!! Realiti tanpa keje, seseorang tak akan kaya...

Inilah yang gua cuba sampaikan pada lu orang berdasarkan pandangan gua terhadap lagu ini... Setiap orang ada pandangan mereka sendiri.. Mungkin ramai yang masih tak paham apa yang aku cuba sampaikan.. Mungkin video di bawah ini boleh membantu untuk memahamkan pemahaman otak kiri lu orang..





P/S: Kerjalah dengan ikhlas kerana disitulah terletaknya keberkatan hidup..........

Salam Satu Malaysia,


Hari nie gua baru je sampai KL menunaikan tanggungjawab gua sebagai seorang pekerja.. Cuti panjang sudah abes.. Kini gua kene berusaha untuk mendapatkan pendapatan berganda untuk gua langsaikan hutang-hutang gua yang dah keliling pinggang nie..


Gua balik Jumaat lalu meninggalkan dunia kota metropolitan yang penuh ke"brengsek"an ini menuju ke kampung gua yang indah permai.. Sabtu lepas ada perhimpunan BERSIH 3.0.. Gua rasa kalo gua ada kat KL pon takder gunanya pasal gua tak pergi pon perhimpunan tue pasal gua takder baju kuning.. (hahahaha.. buruk giler alasan gua..)
Oklah, gua malas nak sebok citer pasal dunia politik pasal gua pon seminggu sekali susah nak belek surat khabar tengok isu-isu semasa.. Masa pergi interview aritu, teruk gua kene jawab 3 esei pasal ekonomi.. Gua apalagi, gunalah kebijaksanaan otak kiri gua untuk mencipta sebuah karangan pasal ekonomi.. Bedal je la.. Kalo gua punya rezeki ada, adalah..
Gua nak bagi pendapat gua tentang perbuatan "DEMONTRASI" nie.. Gua takder problem pasal demontrasi pasal hari-hari pon gua menunjukkan rasa demo gua bila attend customer yang gua menyampah!! Demontrasi bagi gua bagus pasal itu adalah salah satu cara bagi kita menunjukkan perasaan kita.. Budak kecik pon dah pandai tunjukkan rasa demontrasi bila mak diorang lupa buat susu pasal kemaruk layan Fesbuk!! Kan?? Budak kecik pon tau berdemontrasi..
Demontrasi dengan tindakan yang betul sangat2 dialukan.. Gua tak kisah berapa ramai orang yang nak ke Dataran Merdeka menunjukkan rasa tidak puas hati diorang tapi buat rilek la brader.. Jangan nampak sangat korang jadi balaci orang laen semata-mata.. Orang yang berdemo harus tau apa tujuan mereka untuk berdemo, sebab apa lu orang nak berdemo dan bukannya semata-mata dapat duit atau ikut member2 berdemo.. Demontrasi perlukan sebab dan sebab itu mestilah sesuatu yang munasabah dan realistik..
Ada orang berdemo kerana tak puas hati kerana gaji dah 3 bulan tak bayar.. Ada yang berdemo kerana diorang bengang dengan bas yang lambat setiap hari... Kene tunggu sampai 2 jam semata-mata untuk satu bas!! (bas Repit Key L la pe lg!!) Apa pon alasan lu orang, lu orang juga harus tau tindakan juga memainkan peranan.. Kalo lu orang berdemo pasal gaji dah 3 bulan tak bayar, tak perlu berdemo di Dataran Merdeka, cukuplah berdemo dengan pihak majikan lu orang..
Korang paham tak apa gua cuba nak sampaikan nie?? Hahahaha.. Gua malam nie agak mabuk sikit pasal berjam-jam gua dalam bas tadi.. Apa yang gua cuba nyatakan di sini adalah setiap orang perlu ada sebab yang berasas dan kukuh untuk berdemontrasi. Sebab itulah yang akan membawa kepada tindakan yang betul ketika melakukan demontrasi.. Bukan hanya ikut segerombolan manusia dan apabila mereka melakukan onar, korang pon turut melakukannya.. Cukup2 la jadi balaci orang2 yang ada kepentingan diri mereka sendiri.. Berdemontrasilah kerana mahu menegakkan hak diri sendiri, agama, bangsa mahupon negara.
Gua sampai sekarang tak boleh lupakan satu tindakan demontrasi yang gua rasa sangat BODOH oleh sekumpulan mahasiswa universiti yang pastinya daripada mereka yang terPELAJAR!! Bakal pendidik anak bangsa pulak tue.. Hahahhaa.. Kisahnya begini, pada malam tahun baru yang lalu.. ada sekumpulan bakal2 pendidik nie yang berdemontrasi pada lewat tengah malam menyuruh membuka pagar kerana dikatakan mahu menghantar memorandum.. Lu orang nampak x apa yang BODOH dan LAWAK dalam tindakan demontrasi golongan ini?? Gua rasa ini adalah demontrasi yang saja-saja dibuat.. Untuk apa?? Entah.. No Idea!!
Kalo kita renungkan kembali ye, sebagai contoh.. Katalah korang ada sepucuk surat penting yang korang kene poskan untuk seseorang.. Adakah korang tetap akan ke Pejabat Pos lewat malam mengetuk-getuk pintu, memaki hamun pak guard supaya bukakan pintu pagar semata-mata mahu menghantar sepucuk surat yang penting?? Memaksa abang posmen bangun daripada tidonya semata-mata untuk menghantar surat tersebut?? Korang akan lakukan ke tindakan seperti itu?? Jika korang dikalangan yang berakal waras dan sememangnya terpelajar, korang mesti tak akan lakukan perkara di atas..
Korang pasti akan menunggu keesokkan harinya apabila pejabat pos buka, apabila pintu pagar dibuka dan apabila pekerja bersedia melakukan tugasan hariannya, ketika itu, rayulah semahu-mahunya, ianya satu tindakan yang bagi gua boleh diterima dan sedikit waras untuk dipertimbangkan dek akal fikiran.. Sama halnya dengan tindakan sekumpulan bakal pendidik itu yang berdemontrasi dengan tindakan yang kurang matang dan bijak.. Apa kejadahnya lu orang memekik terlolong suruh bukak pintu pagar pada waktu tengah malam, menyuruh orang bangun tengah malam semata-mata alasannya mahu menghantar memorandum?? Tak boleh ke tunggu keesokkan harinya atau apabila pejabat atau pintu pagar dibuka?? Tepuk dada tanya akal..


Gua menyokong sebenarnya amalam demontrasi TAPI jika tindakan itu betul dan tepat.. Gua juga ada sebab untuk gua berdemontrasi dan gua yakin setiap orang ada sebab mengapa diorang pon nak berdemontrasi.. Cuma biarlah kena dengan tahap intelektual yang lu orang miliki untuk berdemontrasi.. Usah kerana turutkan hati, akal dibiarkan mati untuk berfikir, maka akan ada puak-puak yang mentertawakan diri lu orang kerana tindakan lu orang yang kurang bijak dan matang..




P/S: Pernah jadi ketua pembangkang time debat dulu kat sekolah.. Sah2 la gua menang!! Hahahaha.. Oklah, moga sentiasa jadi orang yang cerdik berfikir bukan cerdik membaca buku semata-mata untuk exam!!!!

Top Sponsor

How to Gain 5kg in 10 Weeks Banner Big Teddy Bear 2u - Hadiahkan Seseorang Sesuatu Yang Luar Biasa Disini

Pengikut

Don Dale

Reka Lencana Anda

Mengenai Saya

Foto saya
Shah Alam, Selangor, Malaysia
Anak jati negeri Johor yang kini bekerja dalam bidang perbankan di Petaling Jaya, Selangor.. "Think BIG" adalah kegemaran saya.

Blog Counter

Diriku Ini

1. Suka Ketawa (Gaya Ketawa yang Pelik)
2. Moody
3. Kalau Tak Cukup Tidur, Mata Akan Jadi Merah
4. Rabun Dah...
5. Gila Music
6. Friendly (Pada Orang Yg Tertentu)
7. Romantik (Ikut Ramalan)
8. Tak Suka Bising Sangat
9. Suka Menulis
10. Suka Masak dan Makan...

Senarai Iklan

Potato Spring, Spring Potato, Twist Potato, Tornado Potato, Spiral Potato, Kentang Spring - KentangSpring.com 57 Jenis Senarai Biasiswa Malaysia 2012 | Biasiswa JPA | Biasiswa Mara | Biasiswa Petronas Teknik Menjawab Soalan Temuduga

Jom Berbual