DON DIARIES

Inilah Kisah Hidupku!!!

Advertorial


Akhir-akhir nie kecoh citer yg kurang baik didengar membabitkan negara kita yang tercinta nie iaitu Malaysia dengan negara jiran.. Aku pon x paham kenapa hal yang sangat kecik digembar-gemburkan sehingga satu perkara yang sangat besar.. Dan bagi aku, biar sahaja Malaysia ambil langkah berdiam diri coz nampak sangat kita nie byk benda nak dipikirkan daripada sebok2 untuk melayan perkara tersebut.. Kalo yang orang sana x ader keje nak wat, korang wat la papepon.. Kita nak terus majukan negara dan kalo korang yg org2 sana rasa dengan cara korang nie boleh majukan negara korang.. Teruskanlah!!

Rakyat negara jiran tue toksah la dok anti itu anti sini.. Pikirlah yg rakyat korang tue byk duduk kat negara nie cari makan (yang bikin huru-hara pun ader), so kesan yg korang lakukan akan membuatkan rakyat kat negara nie jadi marah dan siapakah yang akan menerima kesannya balik semula?? Rakyat korang jugak kan yang kat negara nie.. So, korang sedar la sikit apa yg korang lakukan ini..

Aku ader jugak membaca satu blog dari orang Indon nie, tajuk jer dah menakutkan, "Dosa-Dosa Malaysia Terhadap Indonesia"!! Hahahaha.. Wadafak!! Aku pon x tau la nak cakap cmaner.. Korang pikir le sendirik!!

Tapi bila aku tgk kat Fesbuk nie, wah.. Sedey jugak bila byk group2 dan fan page yang ditubuhkan untuk menghina Malaysia.. Wah, negara aku tue.. Aku pon x tau kenapa org2 kat sana nie.. Macam dah x ader keje lain kot!! Bukan ker menghasut tu satu dosa.. Kata negara Islam dan negara paling ramai orang Islam?? Paham2 sendirik la yerk!! Orang Malaysia pon ada buat jugak fan page dan group tok hina Indonesia tp kalo yang join group tu pon orang2 dari negara seberang.. Hahahahaha.. Wadafak!! Paling x boleh blah, bila mereka join group yg sah2 tajuknya menghina Indonesia.. So, diorang join, makanya diorang pon turut sama menghina negara sendirik la yerk??



Aku bukan nak mengapi-apikan lagi kemarahan mana-mana pihak.. Sedarlah sikit, kita datang dari rumpun yang sama.. Budaya yang sama.. So, x kisahlah kan kalo budaya pon sama.. Mungkin mereka takut yang popular nanti Malaysia dan bukan negara mereka sendiri.. Bagi aku itu pikiran orang x masuk akal jer.. Korang nak marah-marahkan Malaysia apa yg korang dpt?? Ada dapat duit ker?? Ader pihak lain bagi duit kalo korang wat demontrasi ker?? Pokok pangkalnya diri sendiri.. Bagaimana cara kita nak mendaulatkan bangsa masing-masing dan itu yang lebih utama.. Tak guna ada semangat patriotik yang tinggi tp akal x ada.. Yang ada hanya nafsu amarah dan sering terpedaya dengan kata-kata orang.. Apa orang cakap, terus percaya.. Sejarah lama ada.. Rujuk balik dan barulah korang pikir balik bagaimana.. Dulu nak bersatu x nak.. Takut hasil bumi tergadai la dan macam-macam lagi.. So, ada sejarah tolong belajar..




Aku pon ramai kenalan daripada Indonesia tp mereka sangat sporting.. X la mereka rasa hangin dengan perkara-perkara macam nie.. Maybe coz kenalan-kenalan aku tue yang berpendidikan tinggi kot.. Diorang sedar dengan sejarah masa lalu.. Jadi mereka x salahkan sesiapa.. Tapi aperpon, sepatutnya kita perlu belajar sejarah negara lain jugak dan bukannya sejarah negara sendirik saja..

Bagi orang-orang Malaysia pula, sedarlah yang korang amat bertuah jadi warganegara Malaysia.. Ramai rakyat negara luar berduyun-duyun nak dapatkan warganegara Malaysia.. So, kita yang dah dapat nie, janganlah sia-siakannya.. Usah lalai dan terus memberikan sesuatu yang berguna kepada negara.. Teringat pemimpin-pemimpin negara terdahulu.. Ada yang di puji dan dihormati sehingga dia tiada lagi dan tak kurang jugak ada pemimpin-pemimpin yang dikeji dan dikutuk sampai dah dalam kubur pon x ilang lagi.. Aduh, berasaplah kubur mereka tue.. Siapa?? Tak nak la bgtau.. Coz aku bukan nak cetuskan kontroversi lagi.. Pokok pangkalnya, bila dah jadi pemimpin tue, kenelah jalankan tanggungjawab tu dengan baik dan amanah.. Ok, tu jer.. Hope Malaysia dan Indonesia akan berdamai dan mencari jalan penyelesaiannya..

P/S: Dulu seruncing buluh kini sebusuk najis.. Jangan busuk ati k!!

0 ulasan:

Catat Ulasan

Top Sponsor

Big Teddy Bear 2u - Hadiahkan Seseorang Sesuatu Yang Luar Biasa Disini

Pengikut

Don Dale

Reka Lencana Anda

Mengenai Saya

Foto saya
Shah Alam, Selangor, Malaysia
Anak jati negeri Johor yang kini bekerja dalam bidang perbankan di Petaling Jaya, Selangor.. "Think BIG" adalah kegemaran saya.

Blog Counter

Diriku Ini

1. Suka Ketawa (Gaya Ketawa yang Pelik)
2. Moody
3. Kalau Tak Cukup Tidur, Mata Akan Jadi Merah
4. Rabun Dah...
5. Gila Music
6. Friendly (Pada Orang Yg Tertentu)
7. Romantik (Ikut Ramalan)
8. Tak Suka Bising Sangat
9. Suka Menulis
10. Suka Masak dan Makan...

Senarai Iklan