DON DIARIES

Inilah Kisah Hidupku!!!

Advertorial


Salam Malam 7 Likur,

Perghh, giler la.. x sangka rupanya dah nak raya.. Bestnya dpt balik kampung untuk bergembira.. Hahahahaahha.. Malam-malam nie x tau nak buat aper.. Nak study, rasanya cam malas sket.. Naperlah test dah nak hujung-hujung raya nie, sah2lah malas nak study.. So, biler dah boring tue, godeh2 la laman web kat tenet nie maner tau ader info-info menarik untuk aku kongsikan pada korang nie.. Semalam aku dapat RM35 daripada Bio-Asli.. Erm, baguslah macam tue.. Ader gak income masuk time raya2 nie.. Duit raya la kiranya tue.. hahahahahaha...

Oklah, aku belek2 laman web nie dan aku teringat plak mimpi aku semalam.. "Eh, ko mimpi aper nie Don?".. Hahahahaha.. Yang penting aku bukan mimpi basah ok!! Semalam aku mimpi menjadi seorang jutawan.. Pendek kata orang paling kaya dalam Malaysia nie la.. Sampai aku memang malas nak bangun pagi tadi.. Tp dek disebabkan matahari dah memancarkan sinarnya melalui tingkap bilik aku dan terus ke mukaku.. Kene bangun la jugak!! So, td aku pon belek2 la search kat Google untuk mencari senarai orang kaya Malaysia terkini tahun 2010 nie untuk aku cari sesuatu yang bermanfaat untuk aku pelajari.. Selalunya kisah mereka yang berjaya nie sangat elok sebagai motivasi diri.. Taklah aku asyik nak mimpi je kan?? Atleast dapat capai sikit ke arah kejayaan pon dah ok...

So, tadi aku pon search la mencari senarai tersebut.. banyak laman web yang aku jumper.. dan inilah dia antara 40 orang terkaya di Malaysia pada tahun 2010 menurut Malaysian Business:-

1. Robert Kuok $10 billion (Kuok Empire, Shangri La, Wilmer International etc)

2. Ananda Krishnan $7.2 billion (Maxis, Astro)

3. Lee Shin Cheng $5.5 billion (IOI Group)

4. Teh Hong Piow $3.5 billion (Public Bank)

5. Lee Kim Hua & family $3.4 billion (Genting Berhad, widow of late Lim Goh Tong)

6. Quek Leng Chan $2.4 billion (Hong Leong Group, Guoco Group)

7. Yeoh Tiong Lay & family $2.1 billion (YTL Corp)

8. Syed Mokhtar AlBukhary $1.8 billion (MMC, Johor Port, Malakoff)

9. Vincent Tan $1.3 billion (Berjaya Group)

10. Tiong Hiew King $1.1 billion (Rimbunan Hijau)

11. Azman Hashim $700 million (AmCorp Group, formerly Arab-Malaysia)

12. William H. J. Cheng $660 million (Lion Group, Parkson)

13. Lee Swee Eng $495 million (KNM Group)

14. Ong Beng Seng $470 million (Hotel Properties Ltd, Natsteel)

15. Lim Kok Thay $345 million (son of late Lim Goh Tong, Genting Berhad)

16. Vinod Sekhar $320 million (Petra Group, known for its Green Rubber Global)

17. Lee Oi Hian $300 million (Kuala Lumpur Kepong or KLK)

18. Yaw Teck Seng $295 million (Samling Group)

19. Anthony Fernandes $290 million (AirAsia, Tune Hotels)

20. Mokhzani Mahathir $285 million (Kencana, authorized Porsche importer son of former permier Mahathir)

21. Kamarudin Meranun $280 million (AirAsia, Tune Hotels, Tony Fernandess lover *grin*)

22. Jeffrey Cheah $275 million (Sunway Group)

23. Lee Hau Hian $250 million (Batu Kawan, KLK, brother of Lee Oi Hian)

24. Chong Chook Yew $245 million (Selangor Properties, widow son is MD now)

25. Yaw Chee Ming $240 million (Samling Group, son of Yaw Teck Seng)

26. G. Gnanalingam $230 million (Westports Malaysia)

27. Lim Wee Chai $200 million (Top Glove, worlds largest rubber gloves manafacturer)

28. Kua Sian Kooi $195 million (Kurnia Asia, insurance)

29. Lau Cho Kun $185 million (Malaysian Mosaic)

30. Abdul Hamed Sepawi $180 million (Ta Ann, timber conglomerate)

31. David Law Tien Seng $165 million (Australian iron ore MidWest, T.S. Law Holdings)

32. Tiah Thee Kian $163 million (TA Enterprise)

33. Liew Kee Sin $160 million (SP Setia)

34. Ahmayuddin bin Ahmad $155 million (Westports Malaysia)

35. Eleena Azlan Shah $150 million (Gamuda largest individual shareholder)

36. Lin Yun Ling $145 million (Gamuda founder and MD)

37. Ong Leong Huat $130 million (OSk Group)

38. Lim Thian Kiat $115 million (former head of Multi-Purpose)

39. Khoo Kay Peng $110 million (MUI, U.K. retailer Laura Ashley)

40. Nazir Razak $100 million (Bumiputra Commerce Holdings, brother of deputy PM)

Ya!! Yang kaya tetap bertambah kaya.. Tahniah diucapkan kepada mereka.. Seramai 40 orang terkaya di Malaysia telah mencapai peningkatan harta kekayaan sebanyak RM156.7 bilion atau 63 peratus lebih daripada tahun lalu.. Seperti biasa, "Raja Gula", Tan Sri Robert Kuok yang baru melepaskan gelarannya sebagai "Raja Gula" dengan menarik diri dari bisnes gula di Malaysia masih mengekalkan diri sebagai individu paling kaya di Malaysia.



Erm.. Masih lagi x berubah.. Maksud aku bukan nilai kekayaan tetapi mereka yang masih menerajui senarai orang terkaya tersebut.. Bila kita melihat senarai 10 orang terkaya di Malaysia, hanya ada seorang Melayu di situ iaitu Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary manakala selebihnya adalah orang Cina dan India.. Malah tangga pertama dan kedua masing-masing adalah orang Cina dan India.. Melayu?? Erm.. Tak nak komen la..

Hati pon tertanya-tanya, kenapa orang Melayu bukan orang terkaya di Malaysia sedangkan negara ini adalah negara asal orang Melayu dan pelbagai keistimewaan telah diberikan untuk orang-orang Melayu.. Aku pon susah nak mencari jawapannya.. Pokok pangkalnya kene tanya pada diri sendiri.. Ada member-member aku yang tak berkenan tgk cara aku untuk sentiasa berniaga dan mencari pendapatan.. Ada di antara mereka yang berkata, "Setakat cukup makan dan pakai, dah sempurna hidup.. Watper nak cari jadi kaya".. Dan aku dah mula memperolehi jawapannya.. Orang Melayu selesa dengan apa yang ada pada mereka.. Mereka seolah-olah merasakan tak perlu untuk hidup terlalu kaya asalkan cukup makan dan pakai.. Sedangkan bangsa lain berduyun-duyun untuk hidup mewah mengejar harta..

Dalam Surah Hud ayat 6 ada menjelaskan:-

“Dan tidak satu pun makhluk bergerak (bernyawa) di bumi melainkan rezeki semuanya dijamin Allah. Dia mengetahui tempat kediamannya dan tempat penyimpanannya. Semua (tertulis) dalam kitab yang nyata (Lauh Mahfuz)” – Surah Hud ayat 6.

Mengikut sebahagian Ulama Islam adalah menjadi kesalahan apabila manusia bekerja, berusaha atau berniaga dengan niat untuk MENCARI rezeki. Berdasar ayat 6 surah Hud telah nyata bahawa setiap rezeki manusia telah ditetapkan oleh Allah. Niat yang sebenar untuk setiap kerja dan usaha manusia adalah untuk MENGUNDANG rezeki.
Manusia perlu menyediakan diri menjadi seperti magnet yang mempunyai DAYA TARIKAN yang boleh mengundang bermacam benda untuk melekat kepadanya. Begitulah caranya bagaimana 10 orang terkaya di Malaysia terus menjadi kaya di kalangan warga Malaysia. Mereka berusaha siang dan malam bukan MENCARI rezeki tetapi MENGUNDANG rezeki yang memang sudah ada di keliling kita.

Antara cara untuk MENGUNDANG rezeki yang diamalkan oleh Tan Sri Syed Mohktar Al-Bukhary yang merupakan billionaire termuda di kalangan 10 adalah dengan banyak MEMBERI. HIDUP UNTUK MEMBERI kepada warga miskin seperti kelas tuisyen, rumah orang tua dan rumah anak yatim percuma telah beliau amalkan sejak sebelum beliau menjadi billionaire lagi.



Selain mengamalkan Hidup Untuk Memberi, untuk menjadikan diri kita seperti magnet yang boleh MENGUNDANG rezeki, Kita juga mesti mengamalkan amalan yang mudah dengan istiqamah seperti membaca Yassin setiap pagi, solat sunat dhuha setiap pagi dan solat sunat tahajjud setiap 2/3 malam.

Tidak mustahil langsung suatu hari nanti ANDA akan tersenarai dikalangan 10 orang terkaya di Malaysia kerana Tan Sri Syed Mohktar Al-Bukhary juga bermula dari seorang yang tiada apa-apa.

Jadinya, kekayaan sebenarnya bukan untuk milik kita sendiri.. Bagi aku, kalo member2 aku tanya soalan mengapa perlu mengejar kekayaan dunia yang sementara, aku akan menjawab, "aku bukan mencari kekayaan untuk diri aku sendiri, tetapi untuk bangsa dan agama aku.. untuk meneruskan kelangsungan hidup supaya satu hari nanti, bangsa-bangsa aku tahu bahawa dia masih ada orang yang sebangsa dan seagama dengannya yang berjaya". Orang tak sedar yang zaman sekarang, tanpa harta dan kedudukan kita akan ditindas.. Dan bila menjawab berkenaan soalan, dimanakah kekayaan orang Melayu, sebenarnya orang Melayu sendiri yang telah memberi kekayaan itu kepada bangsa lain.. Tak perlu menyalahkan bangsa lain tetapi salahkan diri sendiri kerana sentiasa bersifat "tak ape" dengan apa yang ada.. Bagiku, aku mahu sentiasa kaya agar aku dapat membantu mereka yang sebangsa denganku turut berjaya..

Ingat, kita bukan mahu mencari rezeki (ayat yang selalu org gunakan), tetapi kita mahu mengundang rezeki dengan apa yang kita berikan.. Malah kita selalu menyebut, "tangan yang memberi lebih mulia daripada yang menerima" atau "what you give, you will be get back".. Namun kalau setakat menyebut tetapi tidak diamalkan.. Ia satu pembaziran dan sia-sia kerana sesuatu ilmu jika tidak diamalkan, ia akan lupus dalam fikiran kita....

Ayuh, kita bukan mahu mencari rezeki untuk diri sendiri, tetapi untuk bangsa dan agama kita..

P/S: Teringat seorang kanak-kanak di China yang bekerja sebagai mekanik tanpa dibayar gaji.. Juga sedang sibuk menjalankan perniagaan online dimana menurut ahli-ahli billionnaire di seluruh dunia, ia satu perniagaan yang tak akan pupus dan sentiasa berkembang.. Ingat, cari duit bukan untuk diri sendiri tetapi untuk orang lain..

0 ulasan:

Catat Ulasan

Top Sponsor

Big Teddy Bear 2u - Hadiahkan Seseorang Sesuatu Yang Luar Biasa Disini

Pengikut

Don Dale

Reka Lencana Anda

Mengenai Saya

Foto saya
Shah Alam, Selangor, Malaysia
Anak jati negeri Johor yang kini bekerja dalam bidang perbankan di Petaling Jaya, Selangor.. "Think BIG" adalah kegemaran saya.

Blog Counter

Diriku Ini

1. Suka Ketawa (Gaya Ketawa yang Pelik)
2. Moody
3. Kalau Tak Cukup Tidur, Mata Akan Jadi Merah
4. Rabun Dah...
5. Gila Music
6. Friendly (Pada Orang Yg Tertentu)
7. Romantik (Ikut Ramalan)
8. Tak Suka Bising Sangat
9. Suka Menulis
10. Suka Masak dan Makan...

Senarai Iklan