DON DIARIES

Inilah Kisah Hidupku!!!

Advertorial


Hai.. Salam bertemu.. mungkin agak lama aku tak menulis dalam blog nie.. (seminggu pada aku lama kot!!).. Semester ni mcm2 halangan yg menimpa.. byk benda yg perlu dilakukan.. Daripada nak submit assignment, presentation, R&D Competition, dan yang lebih mengharukan sem ni baru aku tau bagaimana rasanya assignment kene reject!!! Bagai dihiris sembilu rasanya..

Untuk post yg berikut nie.. aku nak cerita satu kisah pasal marks assessment atau bebudak panggil carry mark.. walaupon penggunaan carry mark itu salah tp bagi aku pabila sesuatu bahasa itu selalu digunakan, ia dah seolah2 menjadi suatu tradisi mcm bebudak sekarang punya bahasalah.. mcm cara penulisan aku nie.. hehehehe.. mmg bukan mengikut bahasa yg betol.. penggunaan tatabahasa yg bagus tapi inilah cara penulisan sekarang dan kita tak mampu membendung masalah ini.. jadi apa yg boleh dilakukan?? erm.. masih tiada jawapan.. mereka yg pandai dalam menyelesaikan masalah ini silalah fikirkan.. oklah.. apa yg nak cerita pasal carry mark nie.. sempena nak menhadapi final exam nie, carry mark adalah sesuatu perkara yang paling menjadi bualan hangat khususnya pelajar2 universiti.. macam2 personaliti akan kita lihat daripada kesan carry mark nie..

secara logikalnya, apa yg anda paham dengan carry mark ni?? ianya hanyalah nombor yang dapat memberi kesan dalam jiwa sanubari seseorang manusia khususnya mahasiswa. dah mcm no ekor plak.. (haram k nombor ekor tue).. ada pelajar yg menanti carry mark mereka sebelum menhadapi exam bg subjek tersebut.. kenapa? ada sesetengah pelajar berpendapat carry mark penting bg mereka untuk mengukur setahap mana pencapaian mereka dalam sesebuah subjek.. jika carry mark mereka mencapai tahap yg membanggakan, mungkin mereka tidak merasa tertekan apabila berada dalam dewan peperiksaan, mereka mungkin akan merasa selesa untuk belajar dan juga akan merasa tenang menghadapi peperiksaan. selalunya mereka ini adalah mereka yg selalunya cemerlang dalam pelajaran... berbanding mereka yg melihat carry mark mereka yg teruk, ada 2 pandangan mengenainya.. yg pertama, mereka akan merasa tercabar dan merasa mereka perlu untuk melipat gandakan usaha bagi menghadapi peperiksaan terakhir mereka agar mereka lulus dalam subjek tersebut.. ada 2 kemungkinan pelajar seperti ini pula, selalunya mereka akan mencapai apa yg dihajatkan kerana usaha yg bersungguh-sungguh dan ada mereka yg terlalu tertekan kerana memikirkan carry mark yg teruk sehingga mereka tidak dapat menumpukan perhatian sepenuhnya dalam menjawab peperiksaan. yang keduanya pula, mereka akan mula berputus asa, dan membiarkan takdir menentukan segalanya.. jika ada rezeki, mereka akan lulus jika tidak, terima seadanya yg mereka akan bertemu semula subjek tersebut semester berikutnya.



ada sesetengah pelajar menganggap melihat carry mark tidak penting kerana hanya akan mengganggu kosentrasi mereka dalam study.. jika markah yg diterima baik, oklah tapi kalo sebaliknya? erm.. paham2lah.. bagi aku, mereka yg mahu cemerlang dlm pelajaran mereka akan seboleh-bolehnya mahu melihat mark assessment mereka sebelom final bermula.. hal ini bertujuan agar mereka tahu kelemahan mereka dan akan berusaha untuk memperbaikinya (kalo mereka yg mahu berubah ke arah kejayaan la.. kalo setakat pasu bunga ngan biawak hidup tak tau la diorang kan).. pokok pangkalnya ia bergantung kepada seseorang pelajar itu sendiri kerana tiada halangan untuk mereka samaada mahu melihat atau tidak carry mark mereka..

oh ye, menyentuh kisah carry mark nie, ia juga mungkin boleh menjadi bahan perbualan yg hangat dikalangan rakan2 seperjuangan apabila ada mereka yg sebenarnya tak berkelayakan mendapat markah tinggi tetiba mendapatnya.. mcm2 lah yg keluar dan bisikan2 syaitan mehantui diri... adakah anda punya pendapat mengenainya?? selalunya kita akan mengatakan ianya kerana pertolongan lecturer kerana pelajar itu rapat dengannya.. ataupun lecturer tak adil memberi markah dan mungkin kerana pelajar ini sendiri tak adil dalam mendapat markah tersebut (cthnya meniru dan sebagainya).. mmg ia tidak adil kepada pelajar yg lain tapi inilah kenyataan yg harus diterima semua pihak. aku sendiri ada pengalaman sebegini.. mengutuk dengan hebat mereka2 yg sebenarnyer tak layak mendapat markah yg tinggi kerana perbuatan mereka yg seperti dinyatakan tadi.. tp apa nak buat.. mungkin inilah yg harus kita relakan..



oklah.. hari dah semakin pagi.. harap korang mengerti apa yg aku nak ckpkan nie kerana majoriti org tak paham apa yg aku cuba sampaikan.. erm.. paham2kanlah yerk.. ok...


dengan tulus daripada hati,

DON (28/10/2009)(2.53a.m)

0 ulasan:

Catat Ulasan

Top Sponsor

Big Teddy Bear 2u - Hadiahkan Seseorang Sesuatu Yang Luar Biasa Disini

Pengikut

Don Dale

Reka Lencana Anda

Mengenai Saya

Foto saya
Shah Alam, Selangor, Malaysia
Anak jati negeri Johor yang kini bekerja dalam bidang perbankan di Petaling Jaya, Selangor.. "Think BIG" adalah kegemaran saya.

Blog Counter

Diriku Ini

1. Suka Ketawa (Gaya Ketawa yang Pelik)
2. Moody
3. Kalau Tak Cukup Tidur, Mata Akan Jadi Merah
4. Rabun Dah...
5. Gila Music
6. Friendly (Pada Orang Yg Tertentu)
7. Romantik (Ikut Ramalan)
8. Tak Suka Bising Sangat
9. Suka Menulis
10. Suka Masak dan Makan...

Senarai Iklan