DON DIARIES

Inilah Kisah Hidupku!!!

Advertorial


Salam Malaysia,

Ramai daripada member2 gua yang tanya, kenapa nak ada blog? Apa fekdah yang didapati daripada memiliki sebuah blog? Mungkin rasanya diorang masih tidak tau akan kemampuan blog hari ini yang sebenarnya boleh menjadi medium dalam mempengaruhi sesebuah komuniti atau kumpulan dengan cerita atau bahan yang disampaikan di dalam blog terbabit.

Hari ini, tidak kira siapapun diri korang, baik petani, guru, CEO, ahli perniagaan, doktor, pesara, wartawan, tukang masak, penulis buku, ahli politik, usahawan internet, ustazah hinggalah pelajar universiti seperti gua nie pun perlu dan mampu untuk memiliki sebuah blog. BLOG ADALAH SATU MEDIUM PENYAMPAIAN MAKLUMAT SERTA PEMASARAN YANG BAIK DAN BERKESAN.

Mengapa? Di Malaysia sahaja, anggaran pengguna yang melayari internet pada masa kini adalah lebih kurang 10 juta orang. Itu mungkin statistik atau anggaran sahaja, tetapi jika melihat peranan internet masa kini, ia boleh di akses oleh pengguna daripada seluruh dunia. Jadinya, bayangkan jika korang nie seorang ahli perniagaan yang menjual produk melalui blog, jika hanya 10% daripada berjuta-juta pengguna internet di seluruh dunia melayari laman blog anda, dan daripada 10% tersebut, 1% daripadanya membeli barangan atau produk korang, FUYOO!! ia dah mampu membuat korang tersenyum lebar dengan keuntungan yang bakal korang perolehi (silap2 boleh beli Ferrari 2 bijik).

Blog pon boleh digunakan berbagai cara sama ada untuk melakukan perniagaan secara online, forum, menyampaikan maklumat, mahupun mencari kenalan atau berkomunikasi. Apa yang pasti, ia adalah satu teknologi terbaru di internet yang begitu ampuh digunakan untuk pelbagai tujuan dan matlamat. Kalau tak, masakan isu politik juga turut dipolitikkan di blog bagi menjatuhkan dan memburukkan pihak parti lawan. Dengan hanya menulis, segenap lapisan masyarakat daripada seluruh dunia akan membaca dan tahu mengenai apa yang korang cuba untuk disampaikan. Maka, sesiapa sahaja perlu untuk memiliki blog. Korang boleh bercerita mengenai pengalaman diri korang, memasarkan produk dan perniagaan korang, menyampaikan berita dan maklumat kepada masyarakat dan byk lg la...



Dalam konteks perniagaan, sudah ramai yang membuat duit dan menjadi jutawan senyap hanya melalui blog jer.. X percaya?? X percaya dah ler.. Ini bukanlah satu omong kosong yang hanya dibualkan tetapi kenyataan yang harus difikirkan oleh semua orang. Bayangkanlah, jika korang seorang ahli perniaagaan, betapa korang akan rugi besar kalau x ada blog lebih2 lagi pada masa kini. Itu baru satu contoh kegunaan blog.. Banyak lagi yang boleh dilakukan dengan blog. Nak mencipta karya seperti puisi ke sajak2 ker juga boleh diterbitkan di blog untuk tatapan pembaca yang melayari laman web korang. Kesimpulannya, sesiapa sahaja boleh memiliki blog, korang pon boleh promote laman web lain sepertimana yang gua juga turut lakukan nie.



Blog juga sama seperti laman web yang lain, boleh digunakan untuk kebaikan dan ada juga yang menggunakannya untuk tujuan yang tidak sepatutnya. Pokok pangkalnya adalah diri sendiri. Gku nie hanya menceritakan mengenai kebaikan bagaimana bertuahnya jika korang memiliki blog korang sendiri. Terpulang untuk korang menilainya coz gua hanya menulis dan korang sebagai pembaca yang menentukannya. Ingat!!! Tak semestinya apa yang disampaikan di dalam blog itu tepat 100% kerana ada yang menulis berdasarkan pengalaman sendiri dan tidak semestinya mengikut fakta. Tetapi inilah trend atau gaya membaca masa kini..

P/S: Ada 3 Blog dah..... 2 lagi blog untuk gua punya bisness online....... 

0 ulasan:

Catat Ulasan

Top Sponsor

Big Teddy Bear 2u - Hadiahkan Seseorang Sesuatu Yang Luar Biasa Disini

Pengikut

Don Dale

Reka Lencana Anda

Mengenai Saya

Foto saya
Shah Alam, Selangor, Malaysia
Anak jati negeri Johor yang kini bekerja dalam bidang perbankan di Petaling Jaya, Selangor.. "Think BIG" adalah kegemaran saya.

Blog Counter

Diriku Ini

1. Suka Ketawa (Gaya Ketawa yang Pelik)
2. Moody
3. Kalau Tak Cukup Tidur, Mata Akan Jadi Merah
4. Rabun Dah...
5. Gila Music
6. Friendly (Pada Orang Yg Tertentu)
7. Romantik (Ikut Ramalan)
8. Tak Suka Bising Sangat
9. Suka Menulis
10. Suka Masak dan Makan...

Senarai Iklan