DON DIARIES

Inilah Kisah Hidupku!!!

Advertorial


Salam Malaysia..

Hari nie tak ader apa2 rungutan nak bgtau coz semalam dah abes rasanya apa yg gua luahkan tue... Jadi tak ada apa2 yg nak diperkatakan tentang diri gua. Oleh itu, memandangkan kita berada dalam bulan ogos ni, dengan semangat patriotik yang membara, gua sekadarlah nak cerita tentang rancangan di Indonesia dan juga di Malaysia nie.. Almaklum, sekadar nak memberitahu kepada korang semua apa yg dpt gua kongsikan.. At least, dapatlah korang tau serba sedikit perbezaan antara rancangan di Malaysia dengan di Indonesia ni sebagai pengetahuan dan juga cuba mencari kelemahan itu dan memperbaikinya...

First sekali gua nak cerita tentang rancangan secara langsung atau rancangan secara "live" nie. Di Malaysia, selalunya rancangan "live" yang disiarkan nie membabitkan rancangan hiburan, program talk show, ataupun rancangan khas yang diterbitkan seperti kempen daripada kerajaan dan sebagainya.. Selalunya rancangan sebegini disiarkan pada waktu puncak seperti waktu malam sahaja. "Duration" atau masa tayangan bagi sesebuah program secara langsung ni selalunya dah dirancang terlebih dahulu dan kalau terlebih masa tayangan mulalah penerbit berpeluh dan ada sahaja scene yang kalau boleh dipotong, akan dipotong.
Salah satu kelemahan rancangan "live" sebegini selalunya akan meninggalkan impak negatif kepada penonton. Penonton akan rasa bosan dan tidak seronok kerana terlihat adegan atau babak yang memang ketara kelihatan kerana mahu memendekkan rancangan.. Contohnya seperti rancangan yang memberi pengiktirafan anugerah kepada artis (mana2 rancanganlah), pernahkah anda melihat yang segmen bagi ucapan untuk pemenang kadangkala kelam-kabut, belum lagi habis bercakap muzik dah keluar menandakan yang pemenang tu kene paham lah tok blah dari pentas tue.. Yang peliknya, tak sampai seminit pun diberi untuk berucap.. Apa yg boleh diucapkan dengan tempoh yg tidak sampai seminit?.. Ada pula yg pengacara dgn awal2 lg dah bgtau secara live sesiapa yg menang harus bg ucapan yg ala kadar saja coz masa tak cukup.. Wah, mcm rancangan lawak la pulak!!! Kenapa perlu bgtau perkara tu di hadapan atau ketika siaran tengah berlangsung? mcm tak profesional pulak..
Itu baru rancangan berbentuk hiburan. Bagaimana pulak rancangan program bual bicara lebih2 lg yg berbentuk ilmiah yang disiarkan secara "live" ni?.. Gua pernah terlihat satu program bual bicara berbentuk ilmiah yang disiarkan secara langsung agak berterabur. Pengacara terpaksa menghentikan perbualan dengan ahli panel walaupun masih byk yg perlu dibincangkan dan kesimpulannya, isu yang dibincangkan itu tidak sempurna, tidak sampai kepada penonton dan tidak mencapai matlamatnya. Gua tertanya2 jugak, adakah penting sangat ker duration atau tempoh masa nie.. adakah sesuatu rancangan tersebut akan menampung kos yang lebih jika tayangannya dilanjutkan atau tidak menepati masa? Nama pun rancangan secara "live", mestilah ada yang tidak menepati plan awal yg dibuat.

Ada pula rancangan tersebut hanya wujud sekali dalam setahun. Apalah sangat kalau dipanjangkan sedikit tempoh masa tersebut. Walaubagaimanapun, masih ada kebaikan juga apabila menggunakan tempoh masa dalam penyiaran rancangan ini. Salah satunya, ia adalah sesuatu yang amat dinantikan oleh penonton apabila rancangan tersebut bosan. Jadi, tak payahlah nak lama2, baik tunggu rancangan lain saja.

Di Indonesia lain pula ceritanya, gua mengutuk rancangan di Malaysia tidak semestinya gua juga tidak mengutuk rancangan di Indonesia. Mungkin peraturan atau prosedur yang dilakukan stesen di seluruh dunia tak sama kot!! Itu gua tak pasti. Di Indonesia, rancangan secara "live" mereka banyak. Tidak terhad kepada hujung minggu sahaja (Kalau kat Malaysia, nak tgk rancangan hiburan secara "live", kene tunggu hari sabtu atau ahad). Boleh dikatakan setiap hari ada sahaja rancangan "live" yang dibuat dan selalunya tidak terhad disiarkan pada waktu puncak saja. Bangun tidur waktu pg tgk tv di Indonesia, dah muncul rancangan hiburan secara "live". Setiap hari pulak tue..

Kadang2 gua lebih suka menonton rancangan di stesen tv Indonesia berbanding rancangan di Malaysia kerana kalau kat Malaysia, balik2 rancangan tu jugak disiarkan. Benda yg sama. Orang naik bosan nak tgk. Tapi di stesen tv Indonesia, gua boleh tgk artis atau band2 popular mereka seperti Ungu, Matta, Kotak, Irwansyah, Bunga Citra Lestari dan yang lain2 buat persembahan secara "live" setiap hari. Hari ni mungkin kumpulan Ungu, esok pulak mungkin kumpulan Peterpan, jadi pengisian tetap ada dan yang penting aksi yg dipaparkan berbeza-beza. Itu mungkin kebaikan stesen televisyen di sanalah.Menyentuh soal rancangan secara langsung mereka, mereka seolah-olah tiada "time management" atau "time plan". Maksudnya, berapa jam mereka nak buat rancangan tu, buatlah. Pukul berapa rancangan tu nak habis, terserah. Tak percaya ker? Gua pernah menonton rancangan hiburan mereka di sana (lebih daripada 1 rancangan), tempoh masa rancangan mereka untuk disiarkan tidak konsisten. Di Malaysia, kalau tempoh tayangan 1 jam, 1 jamlah!! Tapi berbeza di Indonesia, kalau hari ni rancangan ni "start" pukul 2 ptg, mereka habis pukul 4 ptg. Esoknya, jika mereka "start" pada waktu yang sama, mereka akan habis pada pukul 6 ptg. Dan begitulah seterusnya. Maksudnya tidak konsisten. Lebih dari satu rancangan pula tue.

Gua juga pernah menonton rancangan hiburan mereka iaitu sebuah rancangan dangdut yang disiarkan setiap hari di sana, ada ketika mengambil masa sehingga 6 jam, baru rancangan tu nak habis. Mana taknya, dari pukul 8 mlm rancangan tu bermula, pukul 2 pagi tak habis lagi. Itu baru rancangan yang ditayangkan setiap hari, kalau rancangan yang ditayangkan setahun sekali seperti majlis penganugerahan... Bayangkanlah.. Mungkin lagi boring kot rasanya.... Kerana nak menunggu berjam-jam lamanya... Tapi itulah perbezaan ketara siaran secara langsung di sana dengan di Malaysia. Kalau di Malaysia, sanggup cut sana, cut sini tok dapatkan masa yg telah ditetapkan, di Indonesia, nak buat berapa lama pun tak kisah. Jadi korang pikir ler sendiri yang mana lagi bagus. Tempoh masa ni pulak tak terhad untuk rancangan hiburan je.. ada tu rancangan bual bicara di sana ambil masa lebih daripada duration citer hindustan!!! Mungkin lebih kot?? Kerana nak mencapai matlamat dan supaya penonton dapat apa yang cuba disampaikan. Huh, tensen jugak!!! Rancangan yg sekejap tak best, yg panjang pun boring jugak.. Entahlah...
Itu baru rancangan secara "live", kita lihat pula dari sudut drama dan program tv lain yang dipaparkan dikebanyakkan stesen televisyen di Malaysia ni. Bagi korang, program tv atau drama kita berkualiti tak? Kenapa ramai yang bosan dengan drama atau cerita melayu? Sampai mereka naik jemu nak tonton cerita melayu? Aku pun kadang2 naik jemu juga tapi taklah sampai tak minat nak menonton langsung. Yang bosan pasal drama melayu ni kalau ikut kata member2 aku nie, pelakon yg berlakon sama je... Balik2 muker yg sama. Dah tue, tak hensem dan cantik pulak... Dah tua jadi hero pun ada.. Selain tue.. Pasal plot atau jalan cerita, semuanya sama saja..

Ada jugak drama yang aku tgk ni nak buat mcm drama kat luar negara, tp mungkin budjet ciput, maka drama yg nak di buat tu pun jadilah mcm drama untuk tontonan kanak-kanak saja. Tp aku tabik jugaklah drama2 melayu nie (adalah beberapa buah drama) yang cukup buat aku terkesan dengan jalan cerita yang disampaikan. Sampai dah bertahun-tahun pun kalau berbual dengan member2, kitorang tetap ingat dengan cerita tue. Tapi yang hairannya, kadang2 drama yg berkualiti mcm ni susah pulak nak ditayangkan kembali. Drama yg hampeh juga balik2 ditayangkan semula. Kenapa ya? erm.. Oklah, Kita cerita pula pasal program tv? Program tv ni meliputilah antara rancangan dokumentari, hiburan, sukan dan sebagainya. Mungkin korang sekadar menonton sahaja kot untuk nak mengisi masa lapang. Malas nak pikir lebih2 yg rancangan ni best ke tak, berkualiti atau sebaliknya. Ye lah, beli tv mahal2 kalo tak tgk, tak de guna gak!!! Di Malaysia, kebanyakan program2 tv adalah lebih kepada pengetahuan dan pendidikan. Kalau ada pun mungkin cerita pasal makanan, rancangan untuk remaja, program masakan dan sebagainya. Selalunya, kalau rancangan yang tak berapa elok untuk ditayangkan akan dikritik dan di gam. Ingat tak dulu rancangan Mencari Cinta yang menjadi isu sehingga ke Parlimen. Mungkin rasanya rancangan tu tak begitu elok untuk ditayangkan di Malaysia yang kuat agama dan adat ketimurannya.

Di Indonesia, rancangan seperti Mencari Cinta tue dah banyak di sana. Mereka melihat rancangan tersebut seperti biasa saja. Malah, gua rasa ada yg lagi teruk pun ada. Gua pernah menonton rancangan di salah sebuah stesen tv di sana yang memaparkan dalam satu episod akan ada 3 lelaki dan 3 perempuan, semuanya dalam lingkungan remaja, berjumpa buat pertama kalinya.. Dan di mana mereka akan memilih siapa pasangan yang sesuai buat mereka. Jika mereka tidak sepadan dengan pasangan itu, mereka akan cuba untuk mendekati pasangan yang lain. Tapi lebih hebatlah daripada Mencari Cinta tue. Gua pun lupa tajuknya. Tapi bagi remaja, gua pasti mereka akan suka menonton rancangan terbabit.

Menyentuh program tv mereka, erm.. rasanya sama sahaja kot (sebab jarang gua nampak rancangan program tv diorang nie).. Pernah jugak gua buka salah sebuah stesen tv diorang ni pada waktu pg sampai tengahari, pastu ptg tu bukak sekejap, then mlm tgk lg.. Yg gua perasan, pagi tu rancangan hiburan sampai tengahari, dah tu berita sekejap, then ptg tue ader rancangan mcm rancangan Melodi lah kalau kat Malaysia ni atau ader sinetron, pastu berita lg.. then mlm plak kalo bukan rancangan hiburan, sinetron jugak.. Jadinya, tak tau lah bagaimana program tv diorang, tp kalau setakat program masakan pernah juga gua tgk.. Program realiti tv di sana juga bagi gua memang terkenal dengan tempoh masa tayangannya. Mana tidaknya, yang buat lama adalah komen daripada para juri. Korang percaya tak kalau gua kata komen untuk seorang peserta saja dah ambik masa setengah jam? lebih dari tu pun ada..
Kalau kat Malaysia, gua rasa dah kene baling kasut dah... Tp mmg betol... Gua rasa kalau rancangan realiti diorang yg ambik masa singkat bg komen cuma Indonesian Idol je kot?, yang lain bg gua lama... Tp tabik kat mereka pasal semangat patriotik mereka dalam menggunakan bahasa ibunda diorang. Kat sana lagi macam2 bahasa dan bangsa ada tp diorang bersatu dalam satu bahasa. Rancangan diorang semuanya boleh dikatakan 100% menggunakan bahasa Indonesia. Kalaulah rancangan kita pun boleh buat seperti itu.. Ini tidak, dalam satu rancangan kena ada 2 pengacara, sorang ckp melayu n lagi sorang ckp english.. Tak salah lah kalau gua suka makan rojak mcm gini..

Nak cerita pasal drama diorang pulak, drama yg diorang import dari luar mcm cerita hindustan, org putih, telenovela dari latin, kadang2 diorang akan translatekan kepada bahasa diorang. Agak2 kita suker yg original ker atau isi suara blik? Drama mereka pun sama sahaja mcm kita nie, tp kenapa org kiter jugak suka tgk drama atau sinetron dari seberang nie? Lagilah, kdg2 drama diorang nie tak taulah nak ckp mcmaner.. nak bg episod panjang, sampai ada yg tak logik pun ya.. Kalau di lihat majoriti sinetron yg ada kat Indonesia, diorang gunakan ramai pelakon2 muda, yang hensem dan yang cantik.. Kadang2 org bukan nak tgk sgt jalan cerita nie semua, lagi2 org muda.. diorang nak tgk pelakon saja. kalau pelakonnya cantik, sedap mata memandang, cerita macamaner teruk pun diorang akan tgk. ye la, adat manusia.. Mahukan yang cantik, tak ingin yang jelek.. Tak gitu? Cerita untuk remaja pula kebanyakannya memang diorang gunakan pelakon remaja. Macam kat Malaysia nie, yg umur 30 tahun pun leh berlakon jadi budak sekolah lg.. Hehehehe....


Secara kesimpulannya, ada yang boleh kita jadikan pelajaran yang berguna untuk kita memperbaiki sistem dan mutu rancangan kita di Malaysia ni, kalau dulu gua buat perbezaan dengan orang Jepun, lepas tue dgn orang Indonesia, lepas nie dengan orang maner pulak ya? Pendek kata, ada kelemahan dan kelebihan masing2, yg paling gua bangga apabila gua dapat menyaksikan sendiri siri animasi tempatan kita, Upin dan Ipin ditayangkan di stesen televisyen Indonesia. Mulanya gua konpius jugaklah, ingatkan gua tgk stesen tv tempatan tp barulah gua sedar yang gua menonton stesen tv dari seberang. Sinetron Indonesia dah berlambak2 kat Malaysia nie, biler lagi drama kita nak ditayangkan di sana pulak? Takkan nak harapkan siri animasi kot? Gua sendiri menanti saatnya.....

P/S: Suker sgt tgk Idola Kecil ngan Idola Cilik.. Kadang2 tgk budak2 lagi nampak kejujuran mereka daripada tonton orang dewasa..

0 ulasan:

Catat Ulasan

Top Sponsor

Big Teddy Bear 2u - Hadiahkan Seseorang Sesuatu Yang Luar Biasa Disini

Pengikut

Don Dale

Reka Lencana Anda

Mengenai Saya

Foto saya
Shah Alam, Selangor, Malaysia
Anak jati negeri Johor yang kini bekerja dalam bidang perbankan di Petaling Jaya, Selangor.. "Think BIG" adalah kegemaran saya.

Blog Counter

Diriku Ini

1. Suka Ketawa (Gaya Ketawa yang Pelik)
2. Moody
3. Kalau Tak Cukup Tidur, Mata Akan Jadi Merah
4. Rabun Dah...
5. Gila Music
6. Friendly (Pada Orang Yg Tertentu)
7. Romantik (Ikut Ramalan)
8. Tak Suka Bising Sangat
9. Suka Menulis
10. Suka Masak dan Makan...

Senarai Iklan