DON DIARIES

Inilah Kisah Hidupku!!!

Advertorial

Salam Masakan Satu Malaysia,

Gua punya hobi masa lapang adalah memasak.. Ewwww!! Lelaki suke masak?? Why?? Ada problem bila lelaki masak?? Time korang makan kat mamak ke restoran ke, penah x korang pikir saper yang masak? Korang balun je kan?? So, no wonder kalo lelaki boleh masak termasuk gua!!

Gua nak share satu resepi pelik dari gua.. Mungkin agak pelik bunyinya tapi inilah pengalaman gua dalam mencuba eksperimen dalam membuat kuih nih.. Orang kata kalau tak ada rotan akar pun berguna.. Almaklum, student mcm gua ni yg duduk berjauhan ngan family nie kenalah try or cuba pengalaman baru.. tak ape kalo kita gagal dalam melakukannya kerana kita dah ada pengalaman yg berguna utk mengelakkan kegagalan buat kali kedua.. Betul tak? Percaya atau tak ia boleh menjadi kuih cubalah sendiri...

Di sini nak tunjukkan resepi yang gua buat tu dengan menggunakan mesin pengisar (blender).. Tak percaya?? Takpe.. Gua tunjuk pada lu orang resepinya.. Actually, kuih nie sebenarnya kuih bakar.. Kuih favorite gua!! Tapi beselah gua lelaki beb!! Mestilah gua nak cari cara senang nak buat kuih kesukaan gua kan?? So, gua guna je mesin blender tok buat kuih bakar nie.. Dan percaya atau x.. Ianya menjadi.. So, gua tukar la nama kuih nie kepada kuih BAKEDON!! Sempena nama gua.. Hahahahaha..



KUIH BAKEDON

Bahan-Bahan:

Tepung Gandum- 4 Cawan
Telur- 2 Biji
Santan- Dari Perahan 2 Biji Kelapa
Gula- 2 Cawan
Daun Pandan- 2 Helai
Air
Garam- Secukup Rasa
Perwarna Hijau- Sedikit Sahaja
Bijan- Hiasan
Mesin Pengisar (Blender)- Bahan Penting

Cara Membuatnya:

1. Masukkan daun pandan ke dalam blender dan masukkan air. Kisar daun pandan dan kemudian tapis untuk mendapatkan airnya sahaja.. (Hampasnya lehlah buang or dijadikan baja)

2. Then, guna blender yg sama, masukkan gula ke dalam blender bersama-sama telur, then kisar gak!!! (Cara senang kot daripada nak pukul telur), kalo nampak dah sebati leh tuang dalam bekas len dulu.

3. Then, nak wat bancuhan tepung plak.. masukkan tepung gandum dalam blender yang sama (tak yah basuh pun tak pe), letak santan dan perwarna hijau sedikit... kalo tak muat wat sebanyak 2 kali.. kisar dan tuang dalam bekas.

4. Bancuhan tadi agak jgn terlalu cair ye.. Sedang2 saje.. Masukkan garam dalam bancuhan tepung tue then masukkan telur ngan gula yg dikisar tadi bersama-sama air pandan.. Gaul sehingga sebati..

5. Tuang dalam bekas yang bersesuaian yang telah pun di laputi dgn minyak or mentega. Masukkan adunan tadi dan masukkan dalam tempat pembakar dan bakar lebih kurang 40 minit.

6. 10 minit selepas di bakar, keluarkan sementara dan taburkan bijan di atas adunan tadi dan biarkan kuih tadi betul2 masak..

7. Akhir sekali bolehlah rasa..... Selamat Mencuba!!!!



P/S: Suka kuih kastard....... Banyak jagung lagi sedapppp!!!

2 ulasan:

first time buat guna resepi lu bro . haha . saje nak test . eh eh jadi pulak kan BAKEDON lu tu . haha . thanks . semua ckp sedap .

Tq.. Share pada yang laen ya.. Huhuhu..

Catat Ulasan

Top Sponsor

Big Teddy Bear 2u - Hadiahkan Seseorang Sesuatu Yang Luar Biasa Disini

Pengikut

Don Dale

Reka Lencana Anda

Mengenai Saya

Foto saya
Shah Alam, Selangor, Malaysia
Anak jati negeri Johor yang kini bekerja dalam bidang perbankan di Petaling Jaya, Selangor.. "Think BIG" adalah kegemaran saya.

Blog Counter

Diriku Ini

1. Suka Ketawa (Gaya Ketawa yang Pelik)
2. Moody
3. Kalau Tak Cukup Tidur, Mata Akan Jadi Merah
4. Rabun Dah...
5. Gila Music
6. Friendly (Pada Orang Yg Tertentu)
7. Romantik (Ikut Ramalan)
8. Tak Suka Bising Sangat
9. Suka Menulis
10. Suka Masak dan Makan...

Senarai Iklan